O bramie pupowej i pryskaczce, czyli o stylu dziecięcego mówienia do siebie
PDF

Jak cytować

Manasterska-Wiącek, E. (2018). O bramie pupowej i pryskaczce, czyli o stylu dziecięcego mówienia do siebie. Półrocznik Językoznawczy Tertium, 2(2). https://doi.org/10.7592/Tertium2017.2.2.Manasterska

Abstrakt

Dzieci przedszkolne i wczesnoszkolne poza komunikowaniem się z otoczeniem często „rozmawiają” same ze sobą – mówią do siebie i dla siebie. Podjęte w niniejszym artykule rozważania dotyczą analizy wypowiedzi dzieci na płaszczyźnie językowej. Na wskazanie cech charakterystycznych mówienia do siebie pozwoliły wypisy z kilku zarejestrowanych zabaw dzieci. Na podstawie przeprowadzonych badań autorka dowodzi, że można mówić o odrębnym stylu „mówienia do siebie”. Cel wewnętrznego komunikowania się jest tylko pozornie inny niż w tradycyjnej komunikacji – ma swojego nadawcę i odbiorcę. Jest on jednak na tyle specyficzny, że komunikacja między nadawcą a odbiorcą generują się w jednym umyśle. Korpus badawczy został przeanalizowany na poziomie leksykalnym, morfologicznym, składniowym oraz na poziomie tekstu. Pozwoliło to na uwypuklenie osobliwości mówienia do siebie dziecka, m.in. spontaniczność wypowiedzi naruszanie spójności wypowiedzi, liczne mikrotematy zabawy, niejasność komunikatu słyszanego „na zewnątrz”, kreatywność, teatralizacja.

https://doi.org/10.7592/Tertium2017.2.2.Manasterska
PDF

Bibliografia

Filipiak, Ewa (2011) Z Wygotskim i Brunerem w tle. Słownik pojęć kluczowych. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego

Jabłoński, Sławomir (2000) „Mowa pisana: jej struktura i znaczenie dla rozwoju dziecka” (W:) Wygotski i z Wygotskim w tle. Seria: Nieobecne dyskursy, część VI. (Red.) A. Brzezińska. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika; 79-87

Manasterska-Wiącek, Edyta (2014) „Pokonać barierę znaczenia. O intelektualizowaniu wypowiedzi przez dzieci” [W:] Komunikacja niełatwa, czyli o tym, co przeszkadza w skutecznym porozumiewaniu się. (Red.) A. Rosińska-Mamej, J. Senderska. Kraków: Wydawnictwo LIBRON; 119-134

Manasterska-Wiącek, Edyta (2014) „Świadomość płci i seksualności w wypowiedziach dziecięcych”. [W:] O płci, ciele i seksualności w języku i mediach. (Red.) M. Karwatowska, R. Litwiński, A. Siwiec, B. Jarosz. Lublin; 275-294

Piaget, Jean (2005) Mowa i myślenie dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Wygotski, Lew S. (1989) Myślenie i mowa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Zdunkiewicz-Jedynak, Dorota (2008) Wykłady ze stylistyki. Warszawa: PWN

Licencja Uznanie Autorstwa- Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych (CC BY-NC-ND). Autorzy zachowują prawa autorskie do swoich publikacji.

Pobrania

Brak dostęþnych danych do wyświetlenia.